Full rulle hos Kjelsås Bilverksted
Til tross for koronatiden har det vært travelt på bilverkstedet til Rune Ottesen, mester i bilskadefaget. –Koronatiden har ikke påvirket oss negativt i det hele tatt, snarere tvert i mot. Vi har fulle ordrebøker i overskuelig framtid, sier han.
–Vi utfører ikke lenger skadereparasjoner, men er et ordinært bilverksted klasse 01. Og vi merker godt at mange planlegger bilferie i år. Etterspørselen etter service er nær sagt overveldende. Men kollegaer som primært driver med skader og lakkering har hatt det stille og har vært nødt til å permittere, forteller han.
Bilferie, hjemmekontor og utsatt PKK – tre suksessfaktorer
I tillegg til at mange klargjør bilen for å kunne dra på bilferie i år, har også det at mange har hatt hjemmekontor bidratt til etterspørselen etter service.
–En kunde fortalte at logistikken i forbindelse med å sette bilen på verksted var mye enklere nå da han jobbet hjemmefra. I tillegg har mange benyttet seg av muligheten for utsatt PKK (periodisk kjørekontroll), noe som også spist mye av kapasiteten. Alt dette har bidratt til at vi har kunnet holde hjulene i gang. I en bransje hvor gjennomsnittlig årsresultat ligger på 3–4 %, skal det ikke mange ukene uten omsetning til før det er kroken på døra.
Mesterbrev forplikter
Kjelsås Bilverksted AS ble etablert i 2001, da Rune Ottesen og konen Monica, som er utdannet billakkerer, kjøpte opp tidligere Kjelsås Biloppretting. –Planen var at vi skulle drive med oppretting og lakkering. Men ettersom lakkboksen ikke var godkjent av Arbeidstilsynet og etterspørselen etter skadereparasjon falt, så dreide vi fokuset over på mekanisk bilverksted. Vi har i dag tre mekanikere, alle med fagbrev. Monica styrer økonomi og regnskap, og jeg har den daglige administrative jobben, i tillegg til at jeg også skrur av og til.
På spørsmål om hvorfor folk bør velge et mesterverksted og ikke bare et verksted, er Rune Ottesen krystallklar. –Et mesterbrev forplikter. Det er veldig mange gode verksteder i Norge som blir drevet av mennesker uten mesterbrev, men jeg mener at et mesterverksted i enda høyere grad er forpliktet til å drive med høy kvalitet og seriøsitet, sier han.
Det laveste tilbudet trenger ikke å være det beste
–Min oppfordring til folk er nok det samme som de fleste andre sier; innhent skriftlig tilbud på den jobben du ønsker utført og sammenlign. Det laveste tilbudet trenger ikke å være det beste. Jeg har i mange tilfeller gitt et ”i verste fall” tilbud. Det har sikkert gjort at jeg har tapt noen anbud, men det er adskillig mer behagelig å gi kunden beskjed om at jobben blir billigere enn først antatt, enn å ha begynt på jobben og måtte ringe kunden og si at vi må ha tillegg for det og det. Da setter man kunden i en gisselsituasjon, avslutter han.
Fakta:
Rune Ottesen er mester i bilskadefaget og driver Kjelsås Bilverksted i Oslo sammen med kona Monica, som er utdannet billakkerer. Verkstedet er et ordinært bilverksted klasse 01 og driver ikke med skader og lakkering.
Se også:
https://sjekkpunkt.no/bilverksted/kjelsaasbilverksted
Foto: Trine Linskov